Czerwona trasa rowerowa nr 348 z Bukowa do przejścia granicznego Owsiszcze - Pišt`

Numer szlaku: 348 (Czechy)

Czerwona trasa rowerowa nr 348 zalicza się do tras krótkich, łącznikowych. Prowadzi od wsi Buków położonej na terenie gminy Lubomia, przez centrum Krzyżanowic do granicy polsko – czeskiej we wsi Owsiszcze. Krzyżuje się z kilkoma innymi trasami rowerowymi, m.in. z niebieską trasą nr 9 prowadzącą według projektu doliną Odry z Wrocławia do Jastrzębia – Zdroju. Z powodu miejscowych braków w oznakowaniu trasy nr 348 konieczne jest zabranie ze sobą mapy lub sprzętu GPS z pobraną z trail.pl ścieżką. Trasa rozpoczyna się w Bukowie (gm. Lubomia) na skrzyżowaniu ulicy Głównej z drogą wojewódzką nr 936. Przez skrzyżowanie to przebiega również żółta trasa rowerowa nr 39, prowadząca z Wodzisławia Śląskiego do Olzy. Początkowo czerwona trasa nr 348 biegnie drogą nr 936 i przekracza most na Odrze. Warto zwrócić uwagę na tereny położone pomiędzy wałami Odry – jest to tzw. polder Buków, ważny element ochrony przeciwpowodziowej dorzecza Odry. W przypadku podwyższonego stanu wody w Odrze te puste, ogrodzone wałami tereny zostaną zalane, zmniejszając falę powodziową. Po zjechaniu z mostu na Odrze wjeżdżamy już na teren Krzyżanowic. Jedziemy nadal drogą nr 936, po chwili dojeżdżając do przejazdu kolejowego. Tutaj teoretycznie znajduje się skrzyżowanie z niebieską trasą rowerową nr 9, niestety brak jest oznakowania tego faktu w terenie. W centrum Krzyżanowic docieramy do skrzyżowania z drogą krajową nr 45. Na skrzyżowaniu z pewnością naszą uwagę przykuje duży, nieotynkowany budynek bramy, za którą widoczny jest park. W parku tym znajduje się najciekawszy obiekt zabytkowy na naszej trasie – pochodzący z 1700 roku, lecz gruntownie przebudowany 156 lat później Pałac rodu Lichnowskich. Budynek bramy, jak i sama brama są zamknięte ze względu na zły stan, lecz na teren parku można dostać się przez wejście położone za rogiem po prawej stronie od bramy, od strony drogi nr 45. Pałac rodu Lichnowskich to nie tylko doskonale zachowany zabytek XIX-wiecznej architektury neogotyckiej. To także miejsce, w którym gościli najsławniejsi kompozytorzy europejscy – przez kilka lat mieszkał tutaj i tworzył Franciszek Liszt, są także dowody potwierdzające odwiedziny samego Ludwika van Beethovena. Przed II wojną światową pałac został sprzedany Zgromadzeniu Sióstr Franciszkanek Maryi Nieustającej Pomocy, które utworzyły w nim klasztor i dom opieki, funkcjonujące do dziś. Dlatego też należy zachować ciszę podczas zwiedzania przypałacowego parku. Czerwona trasa rowerowa nr 348 biegnie dalej drogą 936 – ulicą Główną, mijając po drodze kościół św. Anny, by po niecałym kilometrze od opuszczenie parku odbić w lewo, w ulicę Moniuszki. Ulica ta po przekroczeniu granicy miejscowości zmienia nazwę na Wrzosową. Jesteśmy już na terenie Nowej Wioski. Trasa doprowadza nas do skrzyżowania z szeroką aleją, na którym skręcamy w lewo, kierując się do centrum wsi. W tej niewielkiej miejscowości, której korzenie sięgają XVI wieku czuć przygraniczny klimat – jej mieszkańcy posługują się ciekawą odmianą gwary śląskiej połączonej z narzeczem morawskim. Dojeżdżamy do niewielkiego placu, na którym stoi sklep i skręcamy w prawo, w ulicę Cegielnianą. Po chwili wyjeżdżamy na rozległe pola i po kilkunastu minutach docieramy do położonego na odludziu skrzyżowania, przy którym stoi krzyż z napisami w języku czeskim. Drogą poprzeczną do naszej prowadzi czarna trasa rowerowa z Tworkowa do przejścia granicznego w miejscowości Hat`, które widzimy tuż obok, w lesie po lewej stronie. Do naszej trasy dołączają także znaki żółtej trasy rowerowej, która wiedzie do Bieńkowic i Bojanowa. W dolinie, przed nami widoczne są już zabudowania miejscowości Owsiszcze. Niewiele większa od Nowej Wioski mieścina również wpisuje się w dzieje typowe dla osad terenów przygranicznych. Jej nazwa pochodzi z narzecza morawskiego i oznacza owies, co doskonale wpisuje się w typowo rolniczy krajobraz terenów okalających wioskę. Od początku swojego istnienia związana była administracyjnie z sąsiednią wioską Pišt`, od której została oddzielona po I wojnie światowej. Wtedy to Pišt` znalazł się w granicach Czechosłowacji, a Owsiszcze pozostały pod władzą Niemieckiej Rzeszy. Ta niewielka miejscowość kryje jeszcze jedną ciekawostkę – podczas badań archeologicznych prowadzonych na jej terenie znaleziono narzędzie – pięściak aszelski używany przez ludy pierwotne, którego pochodzenie datowane jest na 200 lat. Jedziemy teraz drogą przez centrum wsi, za niewielką kapliczką żółta trasa rowerowa odbija w prawo, do góry, natomiast nasza trasa prowadzi dalej prosto, w kierunku przejścia granicznego z miejscowością Pišt`, gdzie kończy się jej bieg.

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się aby dodać opinię