Czerwony szlak pieszy Luboń Wielki - Mszana Dolna

Trakt pozwala zejść z Lubonia Wielkiego (1022 m n.p.m.) w Beskidzie Wyspowym do miasteczka Msza Dolna, położonego w widełkach rzek Raby i Mszanki. Po drodze mija malowniczą Przełęcz Glisne. Na Luboniu Wielkim można przenocować w schronisku.

Rozpoczynamy wyprawę przy skrzyżowaniu szlaków turystycznych pod schroniskiem PTTK na Luboniu Wielkim. Idziemy najpierw kawałek na wschód, do granicy zlokalizowanego pod szczytem rezerwatu przyrody nieożywionej, który chroni ukryte w lesie, niezwykłe formacje piaskowca. Można je odnaleźć na południowo-wschodnich stokach wzniesienia, a w głąb tejtajemniczej, skalnej krainy prowadzi żółty szlak turystyczny. Nasz czerwony trakt prowadzi natomiast w przeciwnym kierunku, opadając leśną ścieżką na północ.

Po pewnym czasie wychodzimy z Lubońskiego Lasu na trawiaste stoki malowniczej Przełęczy Glisne. Jest ona zlokalizowana na wysokości około 634 m n.p.m. i oddziela od siebie Luboń Wielki oraz Małą Górę (883 m n.p.m.). Tutejsze łąki są świetnymi tarasami widokowymi. Znajdujemy tu też pola uprawne i trochę zabudowań wsi Glisne. Dochodzimy do drogi i skręcamy w prawo. Na kolejnym odcinku jest ona dość kręta. Prowadzi nas wzdłuż trawiastych stoków i łagodnych, zalesionych wzgórz. Docieramy nią do zachodnich rogatek Mszany Dolnej, gdzie przechodzimy przez most na rzece Rabie. Następnie szlak skręca w lewo, prowadząc nas kawałek wzdłuż drogi krajowej nr 28, aż do następnego skrzyżowania.

Dodatkowe informacje:

Luboń Wielki (1022 m n.p.m.) jest jednym z większych, a przy tym najwybitniejszym szczytem w Beskidzie Wyspowym. Znakiem rozpoznawczym zalesionego wzgórza jest ustawiona na jego szczycie, wysoka stacja przekaźnikowa. Od początku lat 30-stych XX w. na Luboniu Wielkim działa także niewielkie schronisko, którego architektura nawiązuje do romantycznego stylu podhalańskiego. Jest tu także stacja meteorologiczna. Odwiedzając szczyt na krótszą chwilę, można odpocząć na przygotowanych dla turystów ławkach. Na zachodnich zboczach wzniesienia znajduje się polana, będąca doskonałym punktem do obserwacji wznoszących się daleko na południu szczytów Tatr.

Mszana Dolna to miasteczko liczące sobie nieco ponad 7 tysięcy mieszkańców. W jego panoramie wyróżnia się strzelisty, murowany kościół św. Michała Archanioła, wybudowany pod koniec XIX w. w stylu neogotyckim.

Ten szlak nie ma jeszcze zdjęć

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się aby dodać opinię