Duży pierścień rowerowy wokół Puszczy Zielonka

Duży pierścień rowerowy wokół Puszczy Zielonka ma aż 51 km i można nim przejechać z Czerwonaka przez Dąbrówkę Kościelną i okolice Wojnówka do Starczanowa pod Murowaną Gośliną. Biegnący po łuku trakt krzyżuje się z większością szlaków pieszych i rowerowych w północnej części powiatu poznańskiego. Można go też podzielić na dwa odcinki, wybierając jako półmetek stację kolejową w Sławie Wielkopolskiej.

Początkowym punktem szlaku jest stacja PKP w Czerwonaku. Prowadzi on najpierw pod górkę, brukowaną ulicą Kościelną. Mijamy kościół i kilka innych zabudowań. Trakt następnie skręca w lewo, w ulicę Źródlaną. Przejeżdżamy przez szybko się rozbudowujące, willowe osiedle. Po pewnym czasie zabudowanych działek jest już nieco mniej, dzięki czemu można nacieszyć oko nadzwyczaj pofałdowanym krajobrazem tej części aglomeracji poznańskiej. Ulica Źródlana łagodnie zakręca w prawo i docieramy do skrzyżowania z asfaltową ulicą Leśną, gdzie skręcamy w lewo, w kierunku Dziewiczej Góry.

Kolejny odcinek dużego pierścienia rowerowego biegnie przez las. Szosa cały czas wspina się pod niezbyt stromą górkę. Różnica wysokości dla rowerzystów jest raczej odczuwalna, a jadąc tą samą szosą w odwrotnym kierunku, można by się po pewnym czasie całkiem nieźle rozpędzić. Dojeżdżamy do śródleśnej osady, gdzie kończy się asfaltówka, która na tym odcinku nosi już nazwę ulica Dziewicza Góra. Po prawej znajdziemy parking dla turystów i strome podejście na najwyższy szczyt w Puszczy Zielonce, na którym w sezonie letnim można się wspiąć na ponad 30-metrową wieżę widokową. Nasz szlak prowadzi natomiast dalej prosto, przez las. Po około 4 km trzeba będzie skręcić na rozwidleniu dróg w lewo, a potem w prawo i po kolejnych 2 km znów w lewo i jeszcze raz w lewo na skraju lasu. By nie zabłądzić, warto tam zwracać baczną uwagę na namalowane na drzewach oznaczenia. Po pewnym czasie duży pierścień rowerowy krzyżuje się ze szlakiem rowerowym R-1. Gdybyśmy w tym miejscu chcieli zboczyć z trasy w lewo, po około 8 km dotarlibyśmy na stację kolejową w Owińskach. Skręcając na tym samym skrzyżowaniu w prawo, dotrzemy do oddalonego o 2 km na południowy wschód Mielna.

Przed nami kolejny, długi, leśny odcinek rowerowego pierścienia. Docieramy w końcu do osady Czernice, przy której można chwilę odpocząć nad brzegiem Jeziora Czarnego. Duży pierścień rowerowy zabiera nas stąd dalej na północny wschód. Po pewnym czasie miniemy skrzyżowanie ze szlakiem rowerowym R-3. Jadąc dalej prosto, docieramy do Dąbrówki Kościelnej, położonej na wschodnim skraju Parku Krajobrazowego Puszcza Zielonka. W miejscowości tej można zwiedzić neobarokowe Sanktuarium Matki Bożej Dąbrowieckiej. Ma ono długą historię, natomiast tutejszy murowany kościół w obecnym kształcie powstał w latach międzywojennych.

Duży pierścień rowerowy wokół Puszczy Zielonka prowadzi nas dalej na północ. Leśna droga na tym odcinku już znacznie częściej wyprowadza nas na spalone słońcem, niewielkie polanki. Mijamy kolejno niewielkie Niedźwiedziny i Sławicę, w której trakt skręca w lewo, w stronę przejazdu kolejowego. Gdybyśmy jednak zdecydowali się w tym miejscu opuścić i pojechać dalej prosto, po paru kilometrach dotarlibyśmy na stacyjkę kolejową w Sławie Wielkopolskiej, z której można przewieźć rower z powrotem do Poznania.

Duży pierścień rowerowy prowadzi ze Sławicy na północny zachód. Po minięciu przejazdu kolejowego jedziemy chwilę przez las, a następnie wśród pól uprawnych. Asfaltówka doprowadza nas po chwili do niewielkiego Brzeźna, a następnie znowu wjeżdża do lasu. Zbaczając w tym miejscu ze szlaku w pierwszą, nieoznakowaną leśną drogę w lewo, po kilkuset metrach dotarlibyśmy do popularnego osiedla domków letniskowych Wojnówko. Nasz trakt wiedzie natomiast z Brzeźna drogą asfaltową dalej na zachód. Mija Długą Goślinę i Jezioro Łoskoń, a w pobliskiej miejscowości Stary Łoskoń, przed niewielkim stawie, skręca w lewo. Droga gruntowa prowadzi nas znów do lasu. Jedziemy na zachód, do turystycznego parkingu przy siedzibie leśnictwa Buczyna i dalej przez Nieszawkę do Pacholewa. W tym ostatnim warto zwrócić uwagę na neoklasycystyczną kaplicę z początku XX w., która z wyglądu przypomina niewielką, grecką świątynię z portykiem i doryckimi kolumnami. We wsi można też zobaczyć pozostałości XIX-wiecznego folwarku.

Duży pierścień rowerowy wokół Puszczy Zielonka prowadzi stąd na południe, do Uchorowa. Ciekawymi obiektami w tej miejscowości są XIX-wieczny dwór otoczony parkiem, obecnie znajdujący się w rękach prywatnych, a także ceglana kaplica pw. Niepokalanego Poczęcia NMP z 1890 r. Nasz szlak wiedzie z Uchorowa dalej na południe i kończy się w pobliskim Starczanowie. Z tej miejscowości można dojechać tzw. małym pierścieniem rowerowym przez Mściszewo do stacji PKP w Murowanej Goślinie. Kto znajdzie siłę na dłuższą wyprawę, może na rondzie w Mściszewie skręcić w prawo, aby dotrzeć do mostu na Warcie w Biedrusku, a następnie dojechać na poznańskie Naramowice nadwarciańskim szlakiem rowerowym.

Użytkownicy piszą... (Dodaj)

1. mapiec

bardzo dużo piachu

• Dąbrówka Kościelna - User reviews: mapiec about Duży pierścień rowerowy wokół Puszczy Zielonka
    • 5771 - User reviews: mapiec about Duży pierścień rowerowy wokół Puszczy Zielonka
    • Pacholewo - User reviews: mapiec about Duży pierścień rowerowy wokół Puszczy Zielonka
  2. mipal

Szkoda, że szlak nie zaczyna się od początku ulicy Leśnej tylko wiedzie stromą Kościelną a następnie Źródlaną którymi jedzie się źle. Szlak jest nieczytelnie oznakowany. Szczególnie trzeba uważać na rozwidleniach dróg, gdzie nie zawsze są piktogramy. Kilka razy, z braku oznakowania, zdarzyło mi się skręcic w zły dukt a dwa razy oznaczenia wprawiły mnie w błąd m.in. w jakiejś osadzie przed Niedźwiedzinami. Niestety za Sławicą zgubiłem już trakt całkowicie więc wróciłem drogą 196 do Poznania. Drogi gruntowe po których wiedzie szlak są dobrej jakości, tylko niewielkie fragmenty są piaszczyste, niestety na odcinku między Czernicami a Dąbrówką Kościelną poruszamy się po białym żwirze. Trasa jest w miarę malownicza a za najciekawsze jej punkty uważam jezioro Czarne, sanktuarium w Dąbrówce Kościelnej i żwirowiska w Niedźwiedzinach. Duży minus za fatalne oznakowanie szlaku ale to jest standard na polskich trasach.

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się aby dodać opinię