Niebieski szlak pieszy im. J. Galicza z centrum Ustronia na Wielką Czantorię

Szlak jest jednym ze sposobów dotarcia na szczyt Wielkiej Czantorii. Jest nieco łagodniejszy, lecz dłuższy niż odcinek czerwonego szlaku (Głównego Szlaku Beskidzkiego) prowadzącego na ten sam szczyt z Ustronia Polany przez Polanę Stokłosica. Wędrówka opisywanym szlakiem nie dostarcza zbyt wielu możliwości do szerokich widoków, daje natomiast możliwość podziwiania cennych, naturalnych zbiorowisk leśnych chronionych w rezerwacie „Czantoria”. Prowadzi on przez zdecydowanie bardziej ustronne i ciche tereny niż GSB.

Szlak nosi imię Jana Galicza, zmarłego w 1939 roku orędownika turystyki w Beskidzie Śląskim i autora kilku przewodników po tym paśmie górskim. Szlak zaczyna się obok stacji kolejowej Ustroń – Zdrój, położonej w centrum miasta. Początkowo prowadzi ulicą Grażyny, następnie przez Park Kuracyjny, wzdłuż torów kolejowych, by za Parkiem skręcić w lewo i prowadzić dalej Bulwarem nad Wisłą. Na skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej szlak skręca w prawo i zaczyna ulica Lipową prowadzić w górę doliny Poniwca. Po drodze przecina ul. 3 maja (tu zaczyna się ścieżka GPS dołączona do tego opisu), a następnie ruchliwą drogę do Wisły. Szlak wspina się nadal ulicą Lipową, która po około 500 m od przekroczenia drogi do Wisły zakręca w lewo, następnie prowadzi ulica Akacjową.

Przez krótki fragment do szlaku dołącza Ścieżka Rycerska, prowadząca na Wielką Czantorię doliną Potoku Roztoki. Szlak niebieski skręca w lewo, w las, a Ścieżka Rycerska prowadzi dalej dnem doliny ulicą Akacjową. Rozpoczyna się teraz długa, dość monotonna wędrówka prostym, trawersującym zbocze odcinkiem szlaku. Ten odcinek szlaku prowadzi przez bukowe i świerkowe lasy, po jakimś czasie droga zaczyna się zwężać, a natura dookoła staje się bardziej dzika – szlak prowadzi teraz przez leśny rezerwat „Czantoria”, utworzony dla ochrony dla mających charakter naturalny zbiorowisk kwaśnej buczyny górskiej, żyznej buczyny karpackiej i jaworzyny karpackiej.

Szlak przekracza Potok Gronik i zaczyna prowadzić przez krótki prosty odcinek, po czym skręca w lewo i wyprowadza nas na długą polanę przedzieloną przez granicę polsko – czeską. Znajduje się tutaj Bufet „Ranczo” (po polskiej stronie) i czeskie schronisko „Chata Čantoryje”. Szlak skręca w lewo i zaczyna prowadzić grzbietem wzniesienia w górę. Do szczytu Wielkiej Czantorii zostało kilkanaście minut drogi, do niebieskiego szlaku dołączają się teraz czarne znaki pieszego szlaku turystycznego z Goleszowa przez Małą Czantorię, oraz szlaki Ścieżki Rycerskiej, którą zostawiliśmy w dolinie Poniwca.

Za schroniskiem „Chata Čantoryje”w dół schodzi niebieski (czeski) szlak, który po 10 minutach doprowadza do czerwonego szlaku schodzącego do Nydka. Na szczycie Wielkiej Czantorii (995 m n.p.m.) dominuje znajdująca się po czeskiej stronie wieża widokowa, a na polanie szczytowej czeka wiele punktów gastronomicznych. Znajdziemy tutaj także ciekawą tablicę informacyjną Ścieżki Rycerskiej, przybliżająca m.in. słynną legendę związaną z Czantorią – o śpiących w grocie rycerzach Chrobrego, czekających na sygnał aby powstać i bronić śląski lud.

Głównym Szlakiem Beskidzkim możemy dotrzeć do Ustronia Polany (bezpośrednio lub zjeżdżając wyciągiem krzesełkowym z Polany Stokłosica), lub też ruszyć grzbietem Pasma Czantorii, wzdłuż granicy polsko – czeskiej w kierunku Stożka.

Użytkownicy piszą... (Dodaj)

1. surowy

Polecam także zimą, można wrócić Ścieżką Rycerską lub "na dziko" przez Małą Czantorię

• W rezerwacie Czantoria - User reviews: surowy about Niebieski szlak pieszy im. J. Galicza z centrum Ustronia na Wielką Czantorię
    1. katuszka

Mega dobra zima... Trzeba będzie dzieciom z wielkich miast tłumaczyć co to jest, "to białe" :D

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się aby dodać opinię