Niebieski szlak pieszy "Koralowa Ścieżka": Jagniątków - Martinova bouda

Wędrówkę rozpoczynamy przy Mostku nad Wrzosówką, gdzie znajduje się węzeł szlaków. Idąc nim z tego miejsca na północ, dotrzemy do Podgórzyna Dolnego (dzielnica Jeleniej Góry z charakterystycznymi stawami rybnymi). Niniejszy opis dotyczy szlaku niebieskiego, biegnącego na południe, w kierunku Śmielca (1424m. n.p.m.).

Początkowo szlak wiedzie ul. Michałowicką ale po ok. 200m. odbija w lewo i dalej (około kilometra) wiedzie prosto ulicą Myśliwską. Niedaleko 3-go skrzyżowania z ulicą Michałowicką znajduje się dom G. Hauptmana, w którym obecnie uworzone jest muzeum zawierające pamiątki po autorze, a także wyroby okolicznych artystów. Dalej, po lewej mijamy Leśniczówkę "Przełęcz" by po chwili dotrzeć do szkółki leśnej KPN-u, ostatniech zabudowań Jagniątkowa. Dalej droga wchodzi w las i wiedzie nas przez teren Karkonoskiego Parku Narodowego.

Koralowa Ścieżka jest poprowadzona zachodnim zboczem doliny Wrzosówki. Ścieżka nosiła swego czasu miano Góralskiej a nawet Zbujeckiej, ze względu na działalność rabunkową osadników z Beskidu Żywiedzkiego, którzy zamiast pomagać w rozwoju regionu, szybko przekształcili się w bandy rabusiów okradające podróżujących do Spindlerowego Mlyna kupców a  później także turystów, coraz chętniej odwiedzających Karkonosze.

Po nieco ponad godzinnej wspinaczce (szlak wiedzie cały czas pod góre pokonując ponad 750m przewyższenie) docieramy na skrzyżowanie z III Drogą, gdzie znajduje się wiata, w kótrej można chwilę odpocząć. Tu też pojawia się czarny szlak (odbiie w prawo), prowadzący przez Jaworową Łąkę do wnętrza Czarnego Kotła Jagniątkowskiego. Obie ścieżki są atrakcyjne: idąc za znakami niebieskimi natrafimy na ciekawą grupę skalną Paciorki, z której roztacza się widok na okolicę; natomiast wędrując szlakiem czarnym (trasa jest nieco dłuższa - ok. 15 minut) zejdziemy do koryta Wrzosówki, po drodze pokonując kilka wałów gruzowo błotnych pochodzacych z  rozmytej moreny a przy Rozdrożu pod Jaworem będziemy mogli zajżeć do wnętrza kotła polodowcowego. Ponadto w Czarnym Kotle Jagniątkowskim znajduje się "Wędrujący Kamień" - spory głaz, który przez lata zmienia swoje położenie schodzac w stronę Jagniątkowa.

Szlak niebieski (w drugim wariancie, szlak czarny, a dalej zielony) prowadzi do kolejnego węzła, zwanego Rozdrożem pod Śmielcem. Niedaleko stoi Chatka  "Pod Śmielcem" należąca do Studenckiego Klubu Wysokogórskiego z Jeleniej Góry. Z tego miejsca , wydaje się patrząc na mape, że mamy do pokonania odcinek krótszy, niż ten od ostatniego postoju przy III Drodze, jednak to zludzenie - teren znacznie sie podnosi i wsponaczka staję się coraz trudniejsza. Spora rekompensatą są zato widoki, bowiem wychodzimy powyżej górnej grnicy lasu.

Koralowa Ścieżka nie kończy się na granicy państwowej - idac nią dalej, po około 15 minutach dotrzemy do Martinovej boudy, gdzie można odpocząć i przekąsić coś ciepłego. Sposoby udostępniania: turystyka piesza i narciarska; możliwość wprowadzania psów na smyczy i w kagańcu. Maksymalna liczba osób mogących przebywać jednocześnie w danym miejscu: 200

Ten szlak nie ma jeszcze zdjęć

Użytkownicy piszą... (Dodaj)

1. robbert

Polecam ten szlak, bardzo malowniczy, szczególnie jak się otworzy widok na Kocioł Jagniątkowski. Do Martinowej Boudy to trzeba jednak trochę na dół zejść, ja polecam zrobienie pętli w ten sposób, że na górze skręcamy w lewo, przechodzimy przez Czeskie i Śląskie Kamienie i koło Petrovej Boudy (nieczynna) skręcamy w lewo na czarny szlak w stronę Jagniątkowa. Przejście Koralową Ścieżką w zimie lub wiosną po śniegu może być niebezpieczne własnie powyżej kotła.

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się aby dodać opinię