Niebieski szlak rowerowy Stryszawa - Cicha - Lachowice - Stryszawa

.Oznakowana na niebiesko, 27-kilometrowa pętla rowerowa pozwala zwiedzić górskie ścieżki w okolicach wsi Stryszawa, Lachowice i Cicha. Część traktu wiedzie wzdłuż potoków Stryszawka, Lachówka i Koszarawa.

Niebieski szlak rozpoczyna się i kończy w Stryszawie. Jest to licząca ponad 5 tysięcy mieszkańców wieś w Dolinie Stryszawki, położona u stóp wzniesień Beskidu Makowskiego. Część zabudowań tej mocno rozgałęzionej miejscowości wspina się wysoko na górskie stoki. Stryszawa powstała już w XV w., a jej najcenniejszymi, przetrwałymi do naszych czasów zabytkami są trzy przydrożne figury Chrystusa z XVIII, neogotycki kościół Św. Anny z końca XIX w. i pochodząca z pierwszej połowy tego samego stulecia, murowana kaplica. Na górskim zboczu w Stryszawie Górnej, we wschodniej części miejscowości, wznosi się też ciekawy, szlachecki dworek z drugiej połowy XIX w.

Niebieski trakt rowerowy prowadzi z centrum Stryszawy na północ, drogą asfaltową wzdłuż potoku wpadającego parę kilometrów dalej do górskiej rzeki Stryszawki. Dojeżdżamy nią do drogi wojewódzkiej nr 946, gdzie na chwilę skręcamy w prawo, w kierunku Suchej Beskidzkiej. Po chwili trakt prowadzi nas znów w lewo, na drugą stronę jezdni i dalej torów kolejowych, za którymi przejedziemy około 500 m na zachód, wzdłuż koryta Stryszawki. Przed ujściem do niej potoku Lachówka zakręcimy znów w lewo. Niebieski szlak prowadzi następnie w górę biegu Lachówki, przechodząc znów na drugą stronę drogi nr 946 i wiodąc prosto, trasą asfaltową, w kierunku Lachowic.

Lachowice to stara wieś, położona około 10 km na zachód od Suchej Beskidzkiej. Leży na wysokości ponad 400 m n.p.m. i liczy sobie nieco ponad 2200 mieszkańców. Korzystając z miejscowej stacji kolejowej, można przywieźć do niej swój rower pociągiem z Żywca lub Suchej Beskidzkiej. Lachowice są doskonałym punktem wypadowym na górskie szlaki Beskidu Małego i Żywieckiego, dlatego podobnie jak w Stryszawie, nie trudno znaleźć w nich miejsca noclegowe. Najciekawszym zabytkiem miejscowości jest drewniany kościół św. Piotra i Pawła z drugiej połowy XVIII w.

Niebieski szlak wyprowadza nas z Lachowic wciąż tą samą, lokalną drogą asfaltową, którą jechaliśmy wcześniej. Kierujemy się teraz na południowy zachód. Po pewnym czasie po naszej prawej stronie znika malowniczy, kamienisty potok Lachówka i przejeżdżamy na drugą stronę torów kolejowych. Kolejny, około kilometrowy odcinek trasy wiedzie wśród niewielkich, górskich poletek uprawnych i coraz luźniej rozstawionych zabudowań. Po pewnym czasie nasz szlak wkracza także w tereny leśne, którymi zjedziemy po łagodnym łuku na południe, w kierunku Cichej.

Cicha to niewielkie, górskie osiedle, należące administracyjnie do miejscowości Soblówka. W tym miejscu nasz szlak skręca na wschód, kierując się znów w kierunku Stryszawy. Jedziemy najpierw szosą wzdłuż brzeg potoku Koszarawa, a gdy ten w pewnym momencie zakręci na południe, my pojedziemy dalej prosto, przez osadę Jałowiec w kolejne tereny leśne. Ostatnia z wymienionych wiosek leży u stóp szczytu o tej samej nazwie, który wspina się na wysokość 1111 m n.p.m. Niebieski szlak rowerowy mija dalej wsie Roztoki i Krępy, za którymi dojeżdża drogą asfaltową na północny wschód, do Stryszawy.

Użytkownicy piszą... (Dodaj)

1. favrielle

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się aby dodać opinię