Szlak Greenway Przysłup

Szlak Greenway Przysłup to 30-kilometrowa pętla rowerowa, prowadząca przez malownicze rejony południowo-zachodniej części polskich Bieszczad. Trakt odwiedza takie miejscowości jak Cisna, Przysłup czy Kalnica i nie brakuje na nim szybkich zjazdów.

Szlak rozpoczyna się w zamieszkałej przez zaledwie kilkadziesiąt osób wsi Dołżyca. Leży ona koło Cisnej, przy drodze wojewódzkiej nr 897. Znajdujemy w niej pensjonat, mini-galerię sztuki oraz karczmę o humorystycznej nazwie „Cień PRL-u”. Wyjeżdżamy z Dołżycy najpierw szosą 897 na południe, wzdłuż torów kolejowych. Na samym początku niebieski szlak prowadzi nas głównie z górki. Po prawej stronie mijamy 777-metrowy szczyt Mochnaczka.

Docieramy następnie do stawów rybnych, przy których działa bar i turystyczny parking. Po krótkiej przerwie w tym rejonie możemy kontynuować swoją podróż w kierunku wsi Przysłup. Jest to kolejna, niewielka miejscowość turystyczna. Znajduje się w niej końcowa stacja cieszącej się dużą popularnością Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej. Trasa wąskotorówki pozwala turystom cieszyć się pięknem okolicznych wzgórz i przełęczy. W sezonie letnim można nią dojechać z Przysłupa do Cisnej, Żubracze i Balnicy przy granicy polsko-słowackiej.

Wyruszamy z Przysłupa dalej w kierunku wschodnim. Przed nami podjazd szosą pod górkę, do położonej na około 600 m n.p.m. Kalnicy. Przed wjazdem do tej miejscowości mijamy po prawej stronie rezerwat przyrody Olszyna Łęgowa. W Kalnicy znajduje się dziś raptem kilka domów. Dawni mieszkańcy tej wsi, tak jak wielu innych, bieszczadzkich miejscowości, zostali tuż po II wojnie światowej wysiedleni na teren ZSRR. Wyruszamy z Kalnicy na północ, jadąc na kolejnym odcinku szlaku wzdłuż koryta górskiej rzeki Wetliny. Na obu jej stronach wyrastają zalesione wzgórza. Po pewnym czasie dojedziemy do mostu. Gdybyśmy zboczyli w tym miejscu ze szlaku i przeprawili się nim na prawy brzeg rzeki, po krótkim czasie moglibyśmy dotrzeć do schroniska PTTK w Jaworzcu.

Niebieski szlak Greenway prowadzi nas od mostu lewym brzegiem Wetliny wciąż na północ. Po krótkim zjeździe w dół znów zaczniemy stopniowo podjeżdżać pod górkę. Przy zakolu Wetliny nasza droga wjeżdża w gęsty las i okrąża kolejno od południa, wschodu i północy stoki Pereszliby (767 m n.p.m.). Zakręcamy tak po szerokim łuku w kierunku zachodnim. Po drugiej stronie góry nasz szlak znów spotyka się z meandrującym korytem Wetliny. W miejscu, gdzie uchodzi ona do Solinki, zakręcamy znów w lewo, na południe i kierujemy się w kierunku Cisnej. Ostatni odcinek Szlaku Greenway Przysłup to długi i szybki zjazd z górki. W Cisnej możemy przenocować w jednym z tamtejszych ośrodków wczasowych. Znajduje się w niej także główna stacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej.

Ten szlak nie ma jeszcze zdjęć

Użytkownicy piszą... (Dodaj)

1. katuszka

Opis trasy w postaci tzw. kilometrówki: http://trail.pl/szlaki/niebieski-szlak-rowerowy-cisna-petla-5883

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się aby dodać opinię