Szlak zielony Karłów - Lewin Kłodzki

Szlak rozpoczyna się około 1 km od Karłowa - odgałęzia się od Głównego Szlaku Sudeckiego, biegnącego w kierunku Błędnych Skał.

Niedaleko początku szlaku znajdują się ruiny Fortu Karola, które są doskonałym punktem widokowym na Góry Stołowe, Sowie i Bardzkie (trzeba odejść od zielonego szlaku 100 m, kierunek pokazuje drogowskaz). Następnie ścieżką przez las schodzimy do Lisiej Przełęczy, na której znajduje się parking leśny. Za parkingiem należy skręcić w lewo w drogę asfaltową do wsi Łężyce.

W pobliżu charakterystycznego budynku transformatora średniego napięcia skręcamy w drogę polną, która doprowadza do głównej atrakcji szlaku, jaką są Łężyckie Skałki. Jest to łąka, na której znajdują się liczne, niezbyt wysokie skałki piaskowcowe. Należy uważnie wypatrywać znaków - są malowane na skałkach oraz nielicznych drzewach. Dobrym punktem orientacyjnym jest również duża czerwona tablica z napisem "OCHRONA ŚCISŁA" przy wejściu do lasu. Przejście szlaku tuż przed sianokosami, przez wysoką trawę może być trudne...

Za tablicą szlak wchodzi w gęsty bór świerkowy i wkrótce dociera do granicy Parku Narodowego Gór Stołowych. Znajduje się tam stary, przedwojenny drogowskaz z piaskowca i zaczyna żółty szlak łącznikowy. Szlak zielony podąża natomiast dalej prosto, wzdłuż skraju lasu. W pewnym momencie należy skręcić w prawo i po przecięciu wąskiego pasa lasu dochodzi się do wsi Kulin. Tam szlak dociera do drogi asfaltowej  oraz stacji kolejowej Kulin Kłodzki (uwaga! nie jest ona obsługiwana przez autobusy zastępcze, które zostały uruchomione na czas remontu linii kolejowej Kłodzko - Kudowa Zdrój!). Po przejściu przez tory szlak prowadzi dalej leśną drogą gruntową, krzyżując się po drodze z czerwonym Głównym Szlakiem Sudeckim (idąc na wschód, dojdziemy nim do Kudowy, na zachód - do Dusznik).

Po drodze znajduje się jeszcze przysiółek Leśna, przejście przez ruchliwą drogę krajową nr 8 i wreszcie cel podróży - Lewin Kłodzki. Było to miasteczko, któremu w 1946 roku odebrano prawa miejskie, rynek przemianowano na plac Kościuszki, a zabytkowy ratusz popadł w ruinę. Na placu Kościuszki znajduje się przystanek PKS, z którego odjeżdżają autobusy w kierunku Kudowy i Kłodzka, informacja turystyczna, oraz dwa sklepy spożywcze.

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się aby dodać opinię