Trasa rowerowa Dębowiec - Podświnioszów (granica PL/CZ)

Numer szlaku: 254

Jest to łącznikowa trasa, skomunikowana z czterema innymi szlakami rowerowymi i czeską trasą nr 6110, przez co znakomicie nadaje się do zaplanowania ciekawej wycieczki po Śląsku Cieszyńskim. Poza przejazdem przez Las Kaczok, położony pomiędzy Kończycami Wielkimi a Kaczycami, prowadzi po lokalnych, asfaltowych drogach. Przejazd przez ten kompleks leśny może być nieco trudny dla mniej doświadczonych rowerzystów – fragment tuż za wjazdem od Kończyc jest często podmokły i zabłocony (można zobaczyć go na jednym z dołączonych zdjęć), w miejscu gdzie prowadzi po twardym gliniastym podłożu może być także śliski.

Trasa prowadzi przez niewielki region geograficzny nazwany Wysoczyzną Kończycką, należący do Kotliny Ostrawskiej. Jest to silnie pofałdowany obszar poprzecinany głębokimi, sięgającymi 30-50 metrów głębokości dolinami licznych cieków wodnych. Jego głównie rolniczy krajobraz odróżnia się od pozostałej części silnie uprzemysłowionej Kotliny Ostrawskiej, znajdującej się niemal w całości na terytorium Republiki Czeskiej.

Początek trasy to główne skrzyżowanie w centrum Dębowca, przez które przebiega również ciekawa żółta trasa rowerowa z Landka do Cieszyna. Po niecałych 2 kilometrach, jadąc szeroką asfaltową drogą docieramy do Kończyc Wielkich, w których nasza trasa krzyżuje się z zieloną trasą rowerową nr 13 Rybnik-Ustroń. Jadąc nią w kierunku Rybnika i Jastrzębia-Zdroju dotrzeć można w kilka minut do dużego, zabytkowego kościoła Św. Michała Archanioła z 1772 roku, a w kolejne kilka minut drogi dalej barokowo-klasycystyczny pałac „Dobrej Pani” - Gabrieli von Thun und Hochstein. Kończyce Wielkie to ważne miejsce na mapie archeologicznych odkryć – w 2010 roku napotkano na terenie tutejszej żwirowni na najstarsze w Polsce, pochodzące sprzed 800 tysięcy lat ślady bytowania człowieka. Po przejechaniu skrzyżowania z zieloną trasą jedziemy jeszcze 300 metrów główną drogą, po czym skręcamy w boczną drogę w lewo i zaczynamy podjazd wzdłuż granicy niewielkiego lasu.

Po pokonaniu szczytu wzniesienia dojeżdżamy do skrzyżowania z ruchliwą drogą wojewódzką 937 z Jastrzębia-Zdroju do Hażlachu, na którym jedziemy prosto. Po prawej stronie mamy już Las Kaczok (zwany także Lasem Otrębowskim), do którego wjeżdżamy pierwszą drogą leśną jaką napotkamy po prawej stronie trasy. Uwaga, wjazd do lasu jest nieoznaczony, miejsce to naniesione jest na mapę trasy, dodatkowo można zobaczyć go na dołączonym zdjęciu. Przez Las Kaczok jedziemy początkowo dość prosto, by po około 350 m skręcić w lewo, w wąską ścieżkę stopniowo rozszerzającą się drogę prowadzącą w dół, do doliny niewielkiego cieku wodnego. Po około 1,5 km od wjechania do lasu dojeżdżamy do skrzyżowania, na którym do naszej trasy dołączają znaki dwóch innych tras - czerwonej (Pętla Euroregionu Śląsk Cieszyński) i żółtej, lokalnej trasy tandemowej.

Po 450 metrach od skrzyżowania tras rowerowych docieramy prostą drogą leśną do nieoznakowanego skrzyżowania, na którym skręcamy w lewo. Skrzyżowanie to rozpoznamy po słupku oddziału leśnego z numerem 68d, stojącym na jego wewnętrznym narożniku. Zdjęcie tego skrzyżowania (i słupka) dołączone jest również do niniejszego opisu.

Po wyjechaniu z Lasu Kaczok przecinamy linię kolejową Zebrzydowice – Cieszyn, którą kursuje już tylko jeden pociąg dziennie i po niecałym kilometrze docieramy do centrum Kaczyc. Na odcinku tym od naszej trasy odłączają się znaki żółtej trasy rowerowej, która zmierza w kierunku przejścia granicznego Karviná Ráj II - Kaczyce Górne, po drodze przejeżdżając obok nieczynnej, choć najmłodszej w Polsce kopalni „Morcinek”. Na przejściu tym zaczyna się czeska trasa rowerowa nr 6110, łącząca się po ok. 4,5 km z trasą 6097 Marklowice Górne - Albrechtice.

W centrum Kaczyc zwiedzić możemy pochodzący z 1620 roku, drewniany kościół Świętego Krzyża. Co ciekawe, nie pochodzi on z Kaczyc, lecz został przeniesiony z pobliskiej Ruptawy, leżącej w granicach Jastrzębia-Zdroju. W centrum Kaczyc szlak skręca w kierunku południowym i pokonaniu głębokiej doliny niewielkiego cieku wodnego (nazwanego również Kaczok) dociera do niewielkiego Podświnioszowa. Na skrzyżowaniu w centrum miejscowości szlak odbija w lewo, w kierunku granicy (za kierunkowskazem na Karwinę), a znaki czerwonej Pętli rowerowej Śląska Cieszyńskiego zmierzają dalej w kierunku Zebrzydowic. Trasa kończy się na dawnym przejściu granicznym z czeską miejscowością Karvina (dzielnica Raj). Tuż za granicą, ok. 120 metrów za przejściem przebiega wspomniana już wcześniej czeska trasa rowerowa 6110.

Użytkownicy piszą... (Dodaj)

1. hons

Bardzo ciekawa trasa, choć nie należy do najłatwiejszych z uwagi na las Kaczok, który wymaga od rowerzystów dużej uwagi i umiejętności. Poza odcinkiem leśnym, trasa dosyć łatwa i ogólnie obfitująca w ładne widoki. Droga przez las jest dosyć dobrze oznaczona, jednakże nie można się zbytnio rozpędzać, gdyż trzeba zwracać uwagę na tabliczki, szczególnie w początkowym etapie. Jest jedno strome zejście na którym trzeba uważać, szczególnie, gdy jak wczoraj kiedy jechałem, było dużo błota. Cała trasa przez las zabłocona, ale przejezdna. Ogólna opinia co do trasy, to z uwagi na las Kaczok jest zdecydowanie tylko dla rowerów górskich! Potwierdzam opinię surowego o braku oznaczenia wjazdu do lasu przez szlaban (wystarczyła by jedna tabliczka) jak i braku oznaczenia skrętu w lewo w lesie przy słupku z numerem 68d. Wielkie dzięki za tą wskazówkę, pamiętałem o niej, gdy kiedyś czytałem ten tekst i wczoraj się przydała. Duży plus dla autora za to, jak i za ogólnie świetny opis całej trasy! Polecam trasę!

• droga w kierunku Kończyc Wielkich w lesie Kaczok na skrzyżowaniu z czerwoną trasą rowerową (24C)  - User reviews: hons about Trasa rowerowa Dębowiec - Podświnioszów (granica PL/CZ)
    • droga w kierunku Kaczyc w lesie Kaczok na skrzyżowaniu z czerwoną trasą rowerową (24C) - User reviews: hons about Trasa rowerowa Dębowiec - Podświnioszów (granica PL/CZ)
    • Tabliczka na skrzyżowaniu przy OSP w Kończycach Wielkich - User reviews: hons about Trasa rowerowa Dębowiec - Podświnioszów (granica PL/CZ)
  2. hons

Trasa została naniesiona (przeze mnie) na tę stronę:

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się aby dodać opinię