Żółty szlak rowerowy Lachowice - Kurów - Hucisko - Lachowice

.Żółty szlak dla cyklistów przez Lachowice, Kurów i Hucisko to 27-kilometrowa pętla rowerowa, prowadząca przez malownicze wzgórza i beskidzkie miejscowości na pograniczu województw śląskiego i małopolskiego. Trasa pokonuje po drodze spore różnice wysokości, oferując w zamian za poświęcony jej wysiłek wiele szybkich zjazdów i niepowtarzalne widoki.

Lachowice to stara wieś, położona około 10 km na zachód od Suchej Beskidzkiej. Leży na wysokości ponad 400 m n.p.m. i przepływa przez nią potok Lachówka. Ta licząca zaledwie 2200 mieszkańców miejscowość jest doskonałym punktem wypadowym na górskie szlaki Beskidu Małego i Żywieckiego. Najciekawszym zabytkiem miejscowości jest drewniany kościół św. Piotra i Pawła z drugiej połowy XVIII w. Od czasów austrowęgierskich przebiega przez nią także linia kolejowa z Żywca do Suchej Beskidzkiej. Wiedzie ona głównie przez las i górskie przełęcze, dzięki czemu zyskała sobie opinię jednej z najpiękniejszych w Polsce.

Żółty szlak rowerowy prowadzi z Lachowic drogą asfaltową na północ. Czeka nas teraz podjazd pod górkę, ponieważ zmierzamy do położonego na wysokości ponad 600 m n.p.m. Kurowa. Obecny, kilkukilometrowy odcinek szlaku zakręca po łagodnym łuku na zachód, mijając po drodze wieś Mączne. W leżącym u stóp Wajdów Gronia i Małysiaków Gronia Kurowie można się natknąć na zabytkowe, wiejskie kapliczki z XIX w. Rowerowa pętla wiedzie z tej miejscowości dalej na zachód, drogą asfaltową. Po dystansie około kilometra docieramy do granicy województw małopolskiego i śląskiego, gdzie żółty szlak dla cyklistów odbija na chwilę w prawo, w kierunku górskich stoków. Po mniej więcej kolejnym kilometrze zakręca znów na południe, wracając na tą samą drogę asfaltową, którą jechaliśmy wcześniej.

Przejeżdżamy przez wieś Pewelka, kierując się za nią dalej na południe, szosą na Hucisko. Szlak nie zabiera nas jednak od razu teraz do tej miejscowości. Po dystansie kilkuset metrów skręca na prawo, w kierunku leżącej za niewielką górką osady Potok. W jej okolicach zatacza jeszcze małą pętelkę i wiedzie przez okoliczne wzgórza na południe, doprowadzając nas w końcu na Gachów Groń (758 m n.p.m.), zwany także Gachowizną. Wiodąca dalej wzdłuż granic województw śląskiego i małopolskiego górska droga zatacza wielki łuk, po pokonaniu którego kierujemy się znów na wschód, w kierunku Huciska.

Hucisko to maleńka wieś, licząca nieco ponad 300 mieszkańców. Leży na wysokości 560 m n.p.m. i przebiega przez nią najwyżej położony odcinek starej linii kolejowej z Żywca do Lachowic i dalej Suchej Beskidzkiej. Zaglądając do Huciska, warto zwrócić uwagę na zabytkowy, murowany kościółek p.w. Niepokalanego Serca NMP, którego wieża jest zwieńczona baniastym hełmem. Nazwa wsi pochodzi od znajdującej się w tym miejscu od XV w. huty żelaza, do której około 200 lat później dołączyła także huta żelaza.

Żółty szlak rowerowy wyrusza z Huciska na południe. Wkraczamy na tereny leśne, przez pewien czas jadąc wzdłuż torów kolejowych. Na wysokości osady Granica nasz trakt zakręca znów na wschód, mijając Kuftówkę. Za tą ostatnią odbijamy znów na północ, aby przejechać ostatni, długi, śródleśny odcinek, który doprowadzi nas do Lachowic.

Użytkownicy piszą... (Dodaj)

1. favrielle

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się aby dodać opinię