Niebieski szlak rowerowy Bolechowice pętla (Szlak Brzozowy)

Niebieska pętla rowerowa wokół Bolechowic przebiega przez malownicze tereny parków krajobrazowych Tenczyńskiego i Dolinki Krakowskie, niedaleko północno-zachodnich granic Krakowa. Trakt przecina krainę łagodnych pagórków i stromych wąwozów, a także wybijających się w górę na kilkadziesiąt metrów, wapiennych formacji skalnych. Dzięki znacznym różnicom terenu, można na nim nieźle się rozpędzić, a przy okazji zwiedzić kilka ciekawych zabytków.

Szlak rowerowy Bolechowice rozpoczyna się w lasku obok wsi Będkowice. Jest to najdalej wysunięty na północ i zarazem najwyżej położony punkt naszej „brzozowej” pętli. Zjeżdża się nią najpierw zalesionym stokiem na zachód. Po minięciu wsi Będkowice, niebieski trakt prowadzi obok jednego z tutejszych, monumentalnych zgrupowań skalnych, a następnie wiedzie krętym wąwozem na południe, w kierunku wsi Kobylany. To jeden z najpiękniejszych odcinków całego szlaku. Bez większego wysiłku, pędząc w dół, można tu obserwować, jak po obu stronach drogi kolejne bloki wapienia wyłaniają się ze stromej, zalesionej rynny. Po dotarciu do pierwszych zabudowań Kobylan, niebieski szlak zakręca ostro w lewo. Przejeżdżamy następnie około 400 metrów w kierunku północno-wschodnim, do małej osady Gaj Kobylański. Stamtąd szlak prowadzi drogę asfaltową na wschód, do Karniowic.

Za Karniowicami asfaltówka ostro zakręca w lewo i wiedzie do osady Góry Karniowskie. My natomiast na tym zakręcie ją opuszczamy i jedziemy dalej prosto, aby rozpędzić się na stromym stoku. Gdy już zdążymy wyhamować, staniemy przy najsłynniejszym punkcie niebieskiego szlaku, czyli przy Bramie Bolechowickiej. Są to wybijające się na 30 metrów, jasne skały, strzegące wejścia do Doliny Bolechowickiej, przez którą prowadzi żółty szlak turystyczny. Przedwojenni alpiniści nadali stojącym tu po obu stronach ścieżki, monumentalnym blokom skalnym imiona Filar Abazego i Filar Pokutników.

Niebieska pętla rowerowa wiedzie spod Bramy Bolechowickiej na południe, do położonej kilkaset metrów dalej wsi Bolechowice. Warto w niej zwrócić uwagę na zabytkowy dworek i piękny, gotycki kościół parafialny. Szlak prowadzi nas dalej do położonego w centrum miejscowości budynku poczty, a na następnie drogą asfaltową wzdłuż wiejskich zabudowań i podmiejskich willi do Zielonej Małej i Zabierzowa. W ostatniej z tych miejscowości znajduje się stacja kolejowa. W tej części podkrakowskich przedmieść dawne, wiejskie zabytki sąsiadują z powstającymi jak grzyby po deszczu nowymi osiedlami i parkami biurowymi. Atrakcjami Zabierzowa są jednonawowy, gotycki kościół parafialny, a także strzelista Skała Kmity nad rzeką Rudawą. Po dotarciu do jej koryta, niebieski szlak rowerowy skręca na wchód, do miejscowości Brzezie i dalej prowadzi już zdecydowanie na północ. Przejeżdżamy przez podmiejskie miejscowości Ujazd, Gacki i Zelków, wracając znów z północnych obrzeży Tenczyńskiego Parku Krajobrazowego, gdzie leży Zabierzów, w południowe rejony Parku Krajobrazowego Dolinki Krakowskie i Bolechwic. Trasa „brzozowa” wiedzie teraz coraz bardziej zdecydowanie pod górkę. Za Zelkowem wjeżdżamy na leśne stoki i wracamy do punktu, gdzie rozpoczęliśmy naszą podróż, czyli w lasku nieopodal wsi Będkowice.

• rower szosowy
Ten szlak nie ma jeszcze zdjęć

Dodaj swoją opinię

Zaloguj się aby dodać opinię