Słowacja - szlaki, przewodniki i artykuły

Rowerem dookoła Tatr

Okazją do pokonania rowerowej pętli dookoła Tatr było otwarcie pierwszego odcinka nowego szlaku rowerowego wokół najpiękniejszych polskich gór. Około 30 kilometrów doskonałej drogi rowerowej prowadzi z Nowego Targu do Suchej Góry na granicy ze Słowacją. A do tego jeszcze piękna inwersja termiczna w Szczyrbskim Jeziorze i wciąż niesamowite tereny po huraganie przed 11 laty.

Granią Tatr Zachodnich

W piątek około godziny 22-giej z synem dojechaliśmy na parking Pod Spalenou. Zastały nas egipskie ciemności i tysiące gwiazd. Wskoczyliśmy w dresy, polary, koc i po nagrzaniu auta próbowaliśmy zasnąć. Niestety temperatura około 8 st C szybko dawała się we znaki i w aucie. Dogrzewaliśmy jeszcze o 24-tej i 2-giej. O 4-tej nad ranem stwierdziliśmy, że trzeba się zbierać. Wcieliśmy po 2 pączki + gorącą herbatę i równo 5-ta rano w drogę. Tomek czołówka - ja latarka. Po przebicu się przez las - 8 min zielonym szlakiem do drogi prowadzącej już czerwonym szlakiem na Tatliakovą Chatę. Wiedziałem [...]

Śladem walk I WŚ w Bieszczadach słowackich

Z przełęczy nad Roztokami (810 m) do opustoszałej miejscowości Ruske, potem poza szlakiem przez Velky Hrb 651 m na Kucalatą 917 m. Po drodze w miejscach, gdzie wojska austro-węgierskie miały swoje stanowiska, znaleźć można mnóstwo przerdzewiałych łusek moździeżowych oraz innych pozostałości, nawet fragmenty butów. Dwa cmentarze z tamtych czasów, cały czas pięlęgnowane. Wrażenie robią też dwie wioski, już nieistniejące, które zniknęły w latach 80tych XXw (dlaczego?) po powstaniu zbiornika wodnego wodnego Starina. Prowadził nas przewodnik Michał Skrzynka Łączne przewyższenie ok. 900 m, [...]