Znajkraj - szlaki, przewodniki i artykuły

Włochy na rowerze. Trentino

Podczas drugiej mojej wizyty na rowerze we Włoszech trafiłem do prowincji Trentino. Trasę wyznaczyło prawie 400 kilometrów drog rowerowych poprowadzonych po prawie wszystkich dolinach Trentino. Star i meta w Trydencie, a potem między innymi słynne Lago di Garda, Val Rendena i narciarska Madonna di Campiglio. Przez słoneczną dolinę Val di Sole ruszyłem do Val di Non do doliny Adygi. Przez Val di Fiemme, znane Cavalese i Predazoo, a potem Passo Rolle dotarłem do doliny Valsugana i z powrotem do Trydentu. Piękna trasa!

Subregion Zachodni - rowerowe Śląskie

Każdy turysta wie, gdzie leżą znane śląskie miasta jak Rybnik, czy Racibórz. Lecz gdy wspominałem o planach wyjazdu do Subregionu Zachodniego, znajomi wyobrażali sobie mnie jadącego na rower gdzieś pod niemiecką granicę. A tymczasem Subregion Zachodni to potoczne określenie Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku. Ciekawego i - wbrew wciąż funkcjonującym, mylnym wyobrażeniom - zielonego i przyjaznego rowerzyście regionu, świetnego na małą, weekendową wyprawę rowerową.

Biegówki w Austrii: Ramsau am Dachstein

Wyjazd na narty biegowe do Austrii mieliśmy w planach od dawna. W końcu, gdy kolejna zima nie zapowiadała się na śnieżną w całej Polsce, ruszyliśmy na biegówkowe tournee po Alpach. Pierwszy przystanek - słynne Ramsau am Dachstein w regionie Schladming-Dachstein w Austrii. Na miejscu zastaliśmy ponad 200 kilometrów tras biegowych, świetną infrastrukturę, setki narciarzy w każdym wieku na nich. Przez kilka dni biegaliśmy na alpejskich trasach po dolinach i miejscowościach wokół Ramsau. Na koniec - wisienka na narciarskim torcie - narciarskie trasy biegowe na masywie Dachstein na prawie [...]

Łódzkie. Rowerem po Łódzkim Szlaku Konnym

Najciekawszym miastem na trasie jest jednak na pewno Wieluń. Uważany za pierwsze miejsce, które dotknęła nazistowska agresja w dniu 1 września 1939 roku, Wieluń uznawany jest przez wielu za prawdziwe miejsce wybuchu II wojny światowej. Wątpliwości i kontrowersje budzi między innymi czas obowiązujący wtedy w Polsce i na terenie Niemiec. Jednak czy była to godzina 4.40 czy 5.40, niewątpliwą tragedią były dla miasta wydarzenia tamtej nocy. Wieluń został zniszczony w około 70-75%. Zdjęcia jakie można oglądać w Muzeum Ziemi Wieluńskiej na specjalnej wystawie przedstawiają ogrom zniszczeń. Do [...]

Beskid Niski na rowerze

W Beskidzie Niskim z rowerem byłem po raz drugi. Wcześniej uczestniczyłem w pieszych rajdach po terenie Beskidu Niskiego i narciarskich wycieczkach na biegówkach. Tym razem z Nowego Sącza, przez znane nam świetnie rejony Izb i Bielicznej, później Skwirtnego i Hańczowej, w końcu przez Radocynę, dolinę Wisłoka, Wołowiec i Bartne, przez Gorlice dotarłem do Grybowa. Jak zawsze Beskid Niski zachwycał ciszą, porywał beskidzkim nastrojem i wspomnieniami łemkowskiej kultury.